Практически съвети

Най-ефективният начин за справяне с незадържането на урина (НЗУ) е метода на малките стъпки. Действия, които сякаш нямат нищо общо с проблема, могат да бъдат полезни в преодоляването му при активнихораи лежащо болни.От решаващо значение е положителната нагласа и желанието за активни промени.

От какво да се започне?

Изпивайте достатъчни количества течности

За да функционира правилно, организмът се нуждае от ежедневно количество течности, за което не трябва да забравяме, дори и при незадържане на урина. В зависимост от пола, възрастта, околната температура и интензивността на извършваните ежедневни дейности, размера на нужните течности може да варира, но организмът сам подсказва тяхната необходимост. Така че, нека се реагира на сигналите на тялото, но също така да не се забравят няколко важни неща.

Не забравяйте:

  • Един възрастен човек трябва да изпива, около 1,5-2 литра течности на ден. Периодично, при високи температури, това количество трябва да се увеличава.
  • Приемът на достатъчно количество течности, помага за правилното функциониране на бъбреците.
  • Най-добре е да се придържате към принципа за пиене на течности, когато е необходимо.
  • За да се утоли жаждата, най-добре е да се пият безалкохолни напитки, които не съдържат излишни калории – например: негазирана минерална вода, изворна вода, билкови и плодови чайове, заместител на кафе, обезмаслено мляко.

Забележка: Някои билкови чайове, като коприва имат диуретично действие. Подобно действат някои плодове, като диня и череши.

Намаляване на неволното изпускане на урина, чрез ограничаване на приема на течности, е много неправилно решение. Забравете за това. По-малкото изпито количество течности, намалява отделянето на урина, което води до снижаване на функционалния капацитет на пикочния мехур. Това означава, че напрежението на пикочния мехур ще се появи много по-бързо, дори и при по – малкото му изпълване с урина.

Приемането на твърде малко количество течности, може да доведе до обезводнявване на организма, което е особено опасно при деца и възрастни хора.

Първите симптоми на обезводняване са:

  • силно чувство за жажда,
  • сухота в устата,
  • загуба на телесно тегло,
  • умора.

Следващите симптоми, сигнализиращи за задълбочаване на дехидратацията включват: психомоторни смущения и постепенната загуба на сила. Увеличаване на обезводняването, носи рискове за здравето.

Следвайте специална диета и се грижете за нормалното изхождане

Поддържането направилната диета, осигурява на организма всички основни хранителни вещества, помага за доброто самочувствие и предотвратява проблемите на храносмилането. Често запекът, причинен от неправилното хранене, води до прекомерно разтягане на дисталната част на стомашно-чревния тракт. Това може да доведе до напрежение и дразнене на пикочния мехур и намаляване на капацитета му. Той може допълнително да увеличи натиска върху уретрата и да доведе до затруднения при изпразване на пикочния мехур, а следователно да доведе и до незадържане на урина от преливане.

Няколко принципи на здравословно хранене, които ще ви помогнат да избегнете лошото храносмилане:

  • Най-важното хранене за деня е закуската – осигурява енергията за целия ден. Направете така, че тя да покрие около ¼ от нужните дневни калории.
  • Яжте лесно смилаема храна на вечеря – с пълен стомах трудно се спи.
  • Ако се налага да използвате специална диета, спазвайте стриктно указанията на вашия лекар / диетолог.
  • Яжте спокойно – яденето в движение е нездравословно.
  • Диетата трябва да бъде разнообразна – не забравяйте, че организмът ви за да функционира правилно, има нужда от въглехидрати, протеини и мазнини.
  • Яжте много пресни плодове и зеленчуци – те са необходимо допълнение към ежедневната храна – пълни са с витамини, фибри и минерали.
  • Консумирайте умерено количество на пикантни и тежко смилаеми храни – Проблемите при храносмилането са по-големи, отколкото удоволствието от яденето им.
  • Ограничете приема на сол – солта задържа водата в организма, а прекомерната й употреба може да доведе до отоци.
  • Избягвайте празни калории (сладки, чипс и други нездравословни храни) – организмът използва част от тях , а излишъкът се отлага под формата на мазнини.
  • Избягвайте тежката и мазна храна – най-добрите са лесно смилаемите ястия, сервирани в точно определено време (4-5 пъти на ден).
  • Избягвайте преяждането – преяждането може да доведе до лошо храносмилане.
  • Не яжте между основните хранения – редовното ядене може да доведе до наднормено тегло.

Контролирайте теглото си

Една от причините за незадърането на урина е затлъстяването. Прекомерното количество мазнини в коремната област, отслабва мускулатурата на тазовото дъно и притиска вътрешните органи, включително и пикочния мехур. Погрижете се за свалянето на излишните килограми.

Намаляването на теглото е трудна задача, но не и невъзможна. – Най – добрият начин за премахване на излишните килограми, е постепенната им загуба, в резултат на поддържането на здравословна диета и редовни упражнения. За тези, които не са в състояние да извършват физически упражнения, се препоръчват други форми, като разходки, които също благоприятстват за доброто настроение.

Адаптирайте битовата среда

Лесният достъп до тоалетна, е един от най-важните фактори, определящи настроението на хората с незадържане на урина (НЗУ). Адаптирането на битовата среда, е особено важно за хората с намалена подвижност. Самата мисъл, че пътят до тоалетна е лесен, може да намали стреса, който е свързан с използването й и да огранични епизодите на незадържане на урина.

Какво може да помогне?

  • Обличайте се така, че самата подготовка за уриниране, да не отнема прекалено дълго време – например панталоните, закопчани с няколко копчета, е много непрактично.
  • Опитайте се да направите пътят до тоалетната, колкото се може по-лесен – предвижването между мебели, може значително да удължи времето.
  • Ако не е възможна промяната на битовата среда, и се притеснявате, че няма да можете да стигнете до тоалетната навреме, доброто решение е, да се сложи санитарен стол до леглото, особено практичен през нощта.

Приложете профилактични мерки

Малко усилия в прилагането на профилактични мерки, могат да ви спестят много болка инеприятности, свързани с инфекции на пикочните пътища или кожни раздразнения, които могат да се превърнат в рани от залежаване. Обикновено, продължително обездвижените хора, имат намалена устойчивост към инфекции и кожата им е в постоянен контакт с дразнещата урина. За това много еважно да се обърне специално внимание на хигиената.

Не забравяйте:

  • Необходимо е да се сменят абсорбиращите пелени гащи, в зависимост от нуждата. Не допускайте урологичната вложка или абсорбиращите пелени гащи, да се носят прекалено дълго. Изпълнените с урина абсорбиращи средства, не предпазват и носят риск от дразнене на кожата.
  • Всеки път, когато сменявате абсорбиращите средства, трябва внимателно да се почиства кожата, най-добре е с помощта на специални пяни или други почистващи средства, които се използват без вода.
  • Почистената кожа, трябва да се намаже със специални защитни кремове, които я предпазват от всякакви дразнители.
  • Още захигиената на хората, страдащи от незадържане на урина, прочетете тук.